Verankeren van leren: wat als je n+1 kan doen om leerimpact te verhogen?

Hoe zorg je ervoor dat een opleiding meer opbrengt?

Dit is misschien wel dé meest gestelde vraag door HR- en L&D-professionals. Ons onderzoek naar het rendement van opleidingen binnen onze gerealiseerde projecten leverde een aantal significante resultaten op:

  • Om zich te ontwikkelen hebben medewerkers ondersteuning en aanmoediging nodig.
  • Organiseer het aanleren van nieuwe vaardigheden in korte stukken, telkens een combinatie van aanleren en verankeren.
  • Maak medewerkers vanaf de start verantwoordelijk voor hun eigen leren en ontwikkelen. Maak hen bewust van competenties waarin ze nog kunnen groeien, waardoor hun verlangen en inzet om iets nieuws te leren vergroot.
  • Zorg voor een opleidingscultuur in je organisatie. Zorg ervoor dat de leidinggevenden van je organisatie weten hoe mensen duurzaam leren en ontwikkelen.
A boat

Wat kan je doen als n+1 voor, tijdens en na een opleiding?

  • Inspireer en argumenteer: Leg uit waarom je een opleidingstraject voorstelt. En vooral: welke kans en meerwaarde de opleiding heeft in het ontwikkelproces van de medewerker.
  • Ondersteun en moedig aan: Als leidinggevende onderschatten we vaak de meerwaarde die we bieden door er gewoon te zijn tijdens het leren. Laat zien en benoem actief dat je apprecieert dat de medewerker inspanningen doet om te groeien in zijn/haar functie.
  • Confronteer en daag uit: Daag voortdurend je lerende medewerkers uit om nieuw gedrag in te zetten. Zorg voor voldoende lef door het experiment aan te moedigen en dit positief te onthalen. Beloon (met woorden) vooral het experiment, meer dan het resultaat van het experiment.
  • Geef feedback: Grijp tijdens het leren elke kans om feedback te geven op gedrag dat je ziet. Benoem wat je ziet vooruitgaan en geef concrete tips om te verbeteren.
  • Stimuleer oefening: Maak tijd en ruimte voor experimenten, zodat de lerende medewerker aangemoedigd wordt om nieuw aangeleerd gedrag meermaals in te zetten. Alleen door vaak te oefenen wordt het nieuwe gedrag een

    duurzame gewoonte

    ?
    Lees onze whitepaper rond “duurzame gewoonten”.
    Lees hier onze whitepaper
    .

Wat is je bijdrage als HR-verantwoordelijke?

Vroeger beperkte de rol van de HR-afdeling zich ertoe om een opleidingsplan op te stellen en uit te rollen. Vandaag verschuift dat naar een consulterende en begeleidende taak tussen de interne business units en de externe begeleidingsorganisaties.

Meer dan vroeger komen de meeste leer- en verandervragen rechtstreeks vanuit de organisatie. Hierdoor krijgt HR kansen om de leernoden in detail te bevragen, met vragen zoals:

  • Wat doen medewerkers anders na de opleiding?
  • Welke hulp krijgen medewerkers tijdens en na het leren?
  • Welke moeilijke context kan de opleiding/verankeringsresultaten (negatief) beïnvloeden?
  • Hoe gemotiveerd zijn medewerkers om deze opleiding te volgen?
  • Hoe dringend is de gedragswijziging? Hebben medewerkers de kans om hun leerproces te verankeren na de opleiding of wordt verwacht dat mensen onmiddellijk ander gedrag neerzetten?

De antwoorden op deze vragen zijn meteen een blauwdruk voor een actieplan om de impact van opleiding te verhogen.

Hoe stem je af met de (externe) docent om het aangeleerde te verankeren?

Er is maar één manier om als externe partner de leidinggevende te betrekken bij de leerprocessen van hun medewerkers: hen actief mee betrekken vanaf de start.

Want beide partijen hebben een verschillend uitgangspunt. Voor de leidinggevende is leren en ontwikkelen een middel om zijn medewerkers sneller en efficiënter in te zetten voor de economische doelen van het bedrijf. Voor de meeste opleidingspartners is leren en ontwikkelen op zich het einddoel.

Een oplossing? Een voortraject, waarin je alle betrokken partijen rond de tafel brengt. Daar bepaal je samen een leerpad dat past binnen de (soms moeilijke) context van de organisatie. Zo kom je tot een een realistisch leertraject waarbij de lerende medewerker, de docent én de n+1 op dezelfde lijn zitten. Voor een maximaal leerresultaat.

Veel succes!

Wist je dat 3 op 4 werkzoekenden na hun opleiding bij Cevora een job vinden?
Ontdek hoe Cevora jou kan helpen

Erika Wyckmans

Erika Wyckmans

Erika Wyckmans

Functie auteur (1) - Functie auteur (2)

Korte biografie lorem ipsm dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut porta justo dui, ut hendrerit nibh eleifend id. Vivamus molestie risus ac ante blandit lobortis.

Schrijf je in op onze maandelijkse nieuwsbrief.

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in digitale leerplatformen?

Gerelateerde artikelen

Graag nog wijzer worden?

Niet gevonden wat u zocht?

Bekijk deze gerelateerde opleidingen

  • Volg een opleiding

    9 webinars om de employee journey van je medewerkers te verrijken

  • Volg een opleiding

    9 webinars om de employee journey van je medewerkers te verrijken

  • Volg een opleiding

    9 webinars om de employee journey van je medewerkers te verrijken

Ben je bediende? Werk je als teamleider, HR- of opleidingsverantwoordelijke?

Schrijf je gratis in voor het Leernieuws!