Voorbeelden
Net als ons merk en onze website kreeg onze tone of voice een update. Hij is nu fris, duidelijk en gefocust op de voordelen voor de klant, in plaats van op de regels.
Hier enkele voorbeelden :
Voorbeeld 1
Zeg het niet zo...
Je moet eerst een goedkeuring krijgen van je HR, vooraleer je toegelaten wordt tot de opleiding.
Maar zo...
Ik raad je aan om bij je HR-collega langs te gaan, en haar goedkeuring te vragen. Zo kan ik je inschrijving bevestigen en kan je maandag starten aan de opleiding.
Waarom?
- Wees positief en persoonlijk.
- Geef tips, als een gids.
- Focus op de voordelen voor de klant, en minder op de regels.
- Schrijf actief.
Voorbeeld 2
Zeg het niet zo...
Je vingers jeuken om je glinsternieuwe LinkedIn-profiel aan je collega’s voor te schotelen.
Maar zo...
Je kan niet wachten om je collega’s je vernieuwde LinkedInprofiel te tonen.
Waarom?
Leg het helder uit. Vermijd plastische taal.
Voorbeeld 3
Zeg het niet zo...
Ik wil een klacht indienen. Hoe ga ik te werk?
U dient uw klacht bij voorkeur per e-mail in via ombudsman[at]cevora.be of schriftelijk op het volgende adres
(..)
Beschrijf kort het probleem. U krijgt een ontvangstbewijs zodra wij uw klacht hebben ontvangen. Wij verbinden ons ertoe uw klacht zo snel mogelijk te behandelen.
Maar zo..
Ik heb een klacht. Hoe dien ik die in?
Liep er iets mis? Ons eerste advies: bel of schrijf ons [link naar contact]. Op die manier geef je ons de kans om je probleem snel en informeel op te lossen.
Volstaat dat niet? Dan raden we je aan om een klacht in te dienen, waarin je duidelijk je probleem beschrijft. Er zijn verschillende manieren om zo’n klacht in te dienen.
(…)
Zodra wij je klacht ontvangen, sturen we je een ontvangstbewijs. En behandelen we ze zo snel mogelijk.
Waarom?
- Kies voor ‘je’, niet voor ‘u’.
- Kies voor frisse en heldere spreektaal.
- Vermijd te formele taal (bij voorkeur, wij verbinden ons ertoe).
- Wees nieuwsgierig, stel vragen.
- Maak het persoonlijk: het is ‘je probleem’ in plaats van ‘het probleem.’
- Stel je kwetsbaar op. In voorbeeld twee gaan we ervan uit dat jij een probeem hebt en dat we jouw probleem willen oplossen.